Eerste berichtje

14 oktober 2010 - San José, Costa Rica

Hola! Het duurde even maar ik heb uiteindelijk de tijd en plek gevonden om even iets van mij te laten horen. Na een veel te lange reis van 13 uur ben ik veilig en wel aangekomen in dit nog zo erg onbekende land, Costa Rica. Vanaf het vliegveld in San josé werd ik opgehaald door iemand van mijn talenschool en meteen naar mijn plaatselijke Costaricaanse familie gebracht. Wat mij als eerste snel opviel is dat de huizen hier extreem beveiligd zijn. Elk huis heeft een groot zwaar ijzeren hek met daarachter een woeste hond aan een ketting. Mijn familie 'Barboza' bestaat uit vader, moeder, 3 dochters en een zoon. Een en al gezelligheid dus. Helaas, en ook wel redelijk verwacht spreekt geen van de familieleden een woordje engels. Dus comuniceren gaat vooral met handen, voeten en een woordenboek. Ze zijn wel heel lief en proberen mij het naar m'n zin te maken. Elke ochtend en avond word er voor mij gekookt, voornamelijk rijst en bonen wat mij  nu al na 2 weken me neus uit komt. Ik heb nu 10 dagen spaanse lessen gevolgd op mijn school. De lessen zijn compleet in het spaans dus af en toe erg moeilijk te volgen. In het lezen en horen van spaans word ik steeds een beetje beter maar als ik zelf zinnen wil vormen raak ik vaak verstrikt in mijn eigen worden. Toch wat moeilijker dan ik had verwacht. Ik heb les van maandag tot en met donderdag van 9 uur 's ochtends tot 3 uur. Daarna zijn er opties om dansles te volgen of kookles wat ik allebei een keer heb gedaan. Ik heb een hele leuke klas die bestaat uit een meisje uit London, een meisje uit Ierland, een meisje uit Nl en 2 belgische jongens. Met dit groepje ben ik ook van het weekend naar een stadje geweest, genaamd 'Puerto Viejo', 5 uur rijden met de bus van San José. Puerto Viejo is een stad/dorp aan de Carribische kust en is omringd door een groot, groen oerwoud. Dit is een typisch surfstadje. Overal waar we liepen zag je surfboards en foto's, doeken, plaatjes alles van Bob Marley. Bob Marley is daar een keer geweest en word door de hele stad gezien als een grote held. Toen we daar aankwamen zijn we meteen opzoek gegaan naar een hostel voor de 2 overnachtingen. Uiteindelijk waren we gestrand bij een hostel aan het strand dat heette 'Rocking J's'. Men sliep daar gezamelijk onder een afdak in hangmatten. Eerst had ik mijn twijfels maar slapen in een hangmat is nog best te doen. Dit eerste weekend hadden we niet zo veel interressants gedaan. Beetje gezwommen, rondgekeken en uitgegaan. Aanstaand weekend ga ik met wat anderen op pad naar de vulkaan 'Arenal'. Het plan is om daar een tour te gaan doen, te raften en te bungee jumpen. Een aardig intensief weekend dus. Afgelopen paar dagen ben ik redelijk ziek geweest van verkeerd eten, kut gevoeld en last van heinwee gehad. Maar nu is het over :)

De hoofdstad San Jose, waar ik nu 1 maand ga zitten is niet heel fantastisch. Als ik met mijn bus van mijn familie naar school rijd (wat al een hele opgave is aangezien het verkeer hier echt een gekkenhuis is en blijven staan in de bus is nauwelijks te doen) zie ik voornamelijk vuil, grijs en somber. Mis het groen om me heen hier wel. De mensen zijn aardig en het uitgaans leven hier is ook wel leuk maar meer dan een maand is veel te lang om te blijven. Ook is het hier best wel prijzig. Het verschilt maar weinig met de steden in Holland. Nog geen nieuwe dieren gezien op 3 kakkerlakken in mijn kamer na. Heel vies. Tot nu toe dus nog niet zo heel veel beleefd. Vandaag moet ik mijn beslissing maken over het vrijwilligerswerk dat ik hierna wil gaan doen. Uiteindlijk is eruitgekomen dat ik aan de Caribische kust met de Tortugas (schildpadden) wil gaan werken. Het is hier leuk en ik vermaak mij ook zeker, maar ik kan niet wachten tot na deze maand om uit de stad te gaan. Ik leef hier namenlijk doordeweeks toch elke dag wel hetzelfde. Er is maar weinig variatie. En ik zie maar weinig van het echte Costa Rica. Zo nu weten jullie een beetje hoe ik het hier heb. liefs marguerite

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eva:
    15 oktober 2010
    Heee mar,
    wat leuk om ff wat van je te lezen, dacht opeens heee zal dr al wat op je site staan! klinkt leuk allemaal en ben benieuwd wat er komen gaat als je de stad uit gaat dus dan weer snel wat van je laten horen hè dan zijn we toch een beetje bij je! :D en weten we wat je allemaal uitspookt, blij dat 't goed met je gaat en have fun meid
    xxxxliefs
  2. Toine:
    15 oktober 2010
    Hoi Marguerite, mooie naam! Leuk je eerste belevingen te lezen. San José is inderdaad niet alles maar troost. Tortuguero is heerlijk. Prachtige natuur, veel dieren en een redelijk relaxte caribische sfeer. Vanaf december wordt het er wel echt nat trouwens. De schildpadden zijn een feest. Maak een kanotocht en geniet van de echte jungle geluiden daar!

Veel plezier in Costa Rica.
    Pura Vida,
    Toine

3. Barend:
    19 oktober 2010
    dan zit je kleine zusje aan de andere kant van de wereld, zelf hostels te zoeken en op zoek te gaan naar lava. Haha, klinkt gaaf. Begrijpelijk dat je spaans eerst leert verstaan en nu is het beetje de truc om jezelf zoveel mogelijk aan te zetten tot het proberen te spreken ervan. En de ninja turtles helpen klinkt ook wel gaaf!! Weet je al of je daarna nog een maand vrijwilligerswerk gaat doen??

Denk dat wanneer je gaat skypen je dat waarschijnlijk eerst met mam of pap gaat doen. Vergeet niet, dat hoeft niet!! Je mag ook eerst met mij skypen als je dat wil.

Hele dikke kuss
    en geniet ervan
  4. Do:
    21 oktober 2010
    Maar vóór Barend kom ik natuurlijk.
    xx
  5. pap:
    21 oktober 2010
    Lieve Marguerite,
    Het is eenzaam in huis. Jouw vertrek compenseneren wij met de komst van Do en Barend. Legenestsyndroom noemen ze dat.
    Een paar weken geleden Woerden, Arie en de Pompier en nu vulkanen, raften en kakkerlakken. Times are changing.
    Wonderlijk dat je na 3 weken toe bent aan nieuwe spannende avonturen. Beetje nomadenbloed?
    Voor het Spaans is jouw gezin ideaal. Dat moet wel lukken in een paar maanden. Ik verheug mij ook zeer op de resultaten van de kookles.
    Wat gaaf dat je het project save the Tortugas doet. Het lijkt mij niet een al te inspannende en hectische oefening. Val er niet bij in slaap zou ik zeggen. En dan het strand, een paar cuba libre en Bob Marley daar teken ik voor. Of heb ik het niet zo goed begrepen.
    Hoe is het met jouw professionele uitrusting. Werkt het? Wanneer skypen wij?
    Veel liefs
    Pap