Van Costa Rica naar Panama naar Peru

31 december 2010 - Cusco, Peru

Hallo mijn lieve trouwe volgers,

Ik heb een hoop te vertellen. Nu ik dit hier aan het schrijven ben zit ik met een sjaal, dikke hockeytrui, muts en zelfgebreide geitenwollen sokken uit peru  te koukleumen achter de computer. Dat hadden jullie niet verwacht he, van het zonnige warme Costa Rica zit ik nu namelijk op 3500 meter hoogte in het oude Cusco in Peru. Weg met de bikini's en de zonnebrand, hallo winterkleren! (voor zover ik die meegenomen heb) In die tussentijd heb ik een hoop gereisd, meegemaakt en ook veel gestresst. Mijn backpack was zoek!

Laat ik beginnen bij mijn laatste vrijwilligerproject in Pochote, het kleine vissersdorpje. Omringd door de tica's en tico's, de local people was de bedoeling vooral het entertainen en helpen met hun leventje in dit kleine maar schattige dorpje. Taken waren bijvoorbeeld het maken van een volleybalveld en het leren van de sport. Maar ook schoonmaken van het strand, het opknappen van het dorpje, het leren van engels aan de mensen en het helpen met de visserboten. Het was indrukwekkend en cool om zo bezig te zijn met een compleet verschillende levenstyle als dat van Nederland. Luxe was alleen ver te zoeken. We hadden alleen water van 6 tot 7 en de kakkerlakken waren er ook weer eens te vinden. Helaas ook gewoon in mijn shirt tijdens het slapen!

Dat was het einde van mijn vrijwilligerswerk en ik ben begonnen met het echte reizen. Ik had ongeveer 2 weken gespendeerd in Santa Teresa. Een typisch goed surfdorp met alles erop en eraan. Daar had ik een aantal surflessen genomen en een aantal dagen zelf ook op pad geweest met mijn surfboard. Mijn god wat is dat moeilijk, zwaar en frustrerend! De golven waren sterk en elke keer als ik dan weer met mijn 2 keer zo lange surfboard wat dieper de zee in wilde werd ik weer meegesleurd onder water door de golf en moest ik weer vanaf het begin beginnen, vol met bauwe plekken. Maar de moeite was het wel waard, want de keren dat ik op mn board kon staan waren wel heel gaaf. Ook naar een grote surfcompetitie geweest met echt goede proffesionals en Yogalessen gevolgd. o ja, en elke ochtend werd ik wakker gemaakt door het harde gebrul van de apen rondom het hostel. ik heb nog nooit zo´n lelijk en irritant geluid gehoord, haha.

Na 8 dagen in het surfersritme te hebben gezeten ben ik terug gegaan naar san jose voor 2 dagen voor het populaire 'festival de luz'. Ze vieren dit festival om hun kinderen en toekomstige generatie eraan te herinneren 'the importance of the holiday spirit, the significance of family and friends, and to pass on the traditions of the past' De lightshow staat voor het begin van het vakantieseizoen en hoop voor het nieuwe jaar. Het duurde maar 1 dag en rond een uur of 9 's avonds was er een gigantische parade die door heel san jose liep. Mooie praalwagens, muzikanten, cheerleaders, dure auto's en mensen in mooie pakjes.

2 dagen daarna vertrokken met de 16 uur lange bus naar Panama city! Panama city is cool, het deed mij een beetje denken aan New York, Times Square. Grote lichtgevende reclameboarden, hoge flats en een hoop KFC, MC donalds, Wendy's, Burgerkings en noem maar op. Helaas kon ik maar 4 dagen blijven vanwege mijn vliegticket naar Peru. Ik heb het Panama kanaal gezien, erg indrukwekkend met schepen zo groot als 2 huizen op elkaar. En naar een aantal eilanden in de omgeving geweest. Waaronder Flamingo Island.

Sinds een paar dagen ben ik nu in het koude maar mooie Cusco in Peru. Het was een hele klus om van Panama city hier te komen. De bedoeling was dat ik er 1 dag over zou doen, en ik heb er in totaal 3 dagen over gedaan. 3 geannuleerden vluchten waardoor ik moest overnachten in San jose (weer terug) en in Lima. Eindelijk aangekomen 2 dagen te laat in Cusco bleek ook nog eens mijn backpack zoek te zijn. Een hoop papieren ingevuld en lang gewacht, was ik toen maar zonder tas naar mijn school gegaan. Ik heb voor een weekje weer even mijn spaans opgekrikt door een aantal lessen te volgen, ik sliep in een studentenhuis naast de school. Deze laatste drie dagen heb ik een tour gedaan naar Machu Picchu. Helaas was dat een beetje een flop geworden. Het plan was om met een busje te gaan naar een plek en vanuit daar 2 uur te lopen naar Augas Calientes een dorpje naast machu picchu. Maar toen we om 7 uur sochtend met het busje gingen bleek na een paar uur rijden dat er een wegverspering was dus moesten we 3 uur omrijden door de bergen en het oerwoud op een pad van een paar meter breed met een gigantisch diepe kloof naast ons, nou ik heb mijn hart vastgehouden. We zouden daarna via een brug verder rijden, alleen was de brug kapot door de heftige regenval en de gigantische rivier eronder! Dus moesten we 4 uur lang lopen naar het dorpje in de nacht naast het treinspoor. De volgende dag Machu picchu gezien en beklommen dat was uiteindelijk alles wel waard.

Vanavond oud en nieuw! ik ga het vieren in Cusco. Ik had gehoord dat om 12 uur op het plein in Cusco de mensen 12 rondjes gaan rennen in gele kleren met hun werktas. Een beetje vreemd, maar dat komt omdat geel de gelukskleur is van Peru en de werktas omdat, blijkt, dat dat geluk brengt met het geld verdienen en werk vinden. Ik ben erg benieuwd. Mijn plan ongeveer is om vanaf Peru naar Bolivia te gaan dan naar Chilli en te eindigen in Argentinië vanwaar ik mijn vlucht terug neem. maar nu ga ik een beetje stoppen met mijn bericht want ik ga een lekker kop koffie drinken met mijn hostelgenoten. Ik wens iedereen die mijn berichten lezen een super mooi en gelukkig 2011! Heel veel liefs en een oud en nieuw kus vanuit Peru.

1. Annemiek:
    1 januari 2011
    Marger Marger wat schrijf je leuk. Leuk om deze meer uitgebreide versie te lezen. Hoop dat je een cool Oud&Nieuw feestje hebt gehad, neem aan van wel. En spreek je snel op Skype!

Dikke kus
  2. Annie:
    2 januari 2011
    Dag lieve Marquerite,

Een nieuwjaars kus van mij. Ik wens je een prachtig jaar toe.
    Schrijf je later meer.
    Annie
  3. laurie:
    5 januari 2011
    dat wat piek zegt!
    en ben nu ook bezig met een mailtje voor je(:
    kus
  4. Eva:
    5 januari 2011
    oe sounds nice my dear, wat een coole verhalen! en natuurlijk een hele dikke nieuwjaarskus vanuit oudewater, enjoy en ik kijk uit naar je volgende verhaal =)
    kus
  5. Do:
    6 januari 2011
    Lieve schat, gelukkig nieuwjaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Hoop dat je heerlijk in een gele tuinbroek door de straten hebt gehobbeld.
    16-urige busreizen, geannuleerde vluchten, verloren backpacks, barre tochten over wildkolkende rivieren en Indiana Jones bruggen...vooruit, je mag jezelf nu officieel een echte backpacker noemen. Mooi.
    Heb je mooie foto's genomen van het Panama kanaal en Machu Pichu? Ben benieuwd. Deze week tijd voor een skypeborrel?
    xxxxxxxxxxxxxxx
  6. Do:
    6 januari 2011
    Bekijk net je foto's. Disney lightparade all over again!
    Pff, jaloers............................................. xx
  7. koen:
    7 januari 2011
    Leuk verhaal!! En leuk om nu met je aan n tafeltje in wild rover te zitten;)!
    X koen
  8. Barend:
    11 januari 2011
    Hele vette foto's! Maar de vraag is natuurlijk of jij ook in gele kleren met je werktas 12 rondjes bent gaan dansen!!
    xx